A magyar lakosság körében az alkohol a hétköznapi életvitel központi eleme. A november sokak szerint az év legborongósabb hónapja, a korai sötétedés mellett az időjárás is gyakran télies, így remek alkalom arra, hogy akár a „nem szeretem évszakra”, akár munkahelyi feszültségekre hivatkozva enyhítsük a napi feszültséget egy pohár itallal. A Kék Pont Alapítvány már 5. éve hirdeti meg a Száraz November kampányát. Miről is szól az alkohol mentes hónap, és miért van értelme minél többeknek bekapcsolódni?
Alig van olyan család, akinek ne lenne története, vagy mélyen őrzött titka az alkohollal kapcsolatban. Addig, amíg a férfiaktól elfogadjuk, addig a nőbeteg könnyen a megvetés tárgya, pedig egyre nagyobb számban vannak a női zugivók, a még a magas iskolázottak között is. A statisztikák és a szakemberek tapasztalatai alapján az állapítható meg, hogy világszerte, és hazánkban is egyre szomorúbb a lakosság alkoholfogyasztási szokása. Az is kiderült, hogy a változás nem csak mennyiségben mérhető, hanem az alkoholhoz való hozzáállásban, – mint stressz csökkentő és problémamegoldó eszközként alkalmazzuk – és sajnálatos módon a nők alkoholizálása is emelkedik. Beszélni kellene az alkoholbeteg szülők gyerekeiről, akikre csak nagyon kevés figyelem irányul, pedig az alkoholizáló környezetben felnövők 35-40 százaléka is szenvedélybeteggé válik.
A Kék Pont Alapítvány öt évvel ezelőtt kezdte meg a kampányt, – egy hónap alkohol nélkül – amelynek egyrészt célja, a mértékletesség, és öngondozás gyakorlatának kialakítása, az alkohol iránti sóvárgás kezelése, valamint őszinte szembenézés az italhoz való viszonyunkhoz. Másrészt egy testi is lelki megújulás és az önismeret fejlesztése, amire különösen a mai bizonytalan és nehéz időszakban mindenkinek szüksége van. Az italozás komoly romboló hatását kezdetben nem könnyű felismerni és beismerni, nemcsak a halogatás, de a szembenézés hiánya is gyakori probléma. Ez a hónap kettős arculatú: egyrészt segít tükröt tartani önmagunk elé, másrészt segíthet ismét tükörbe nézni.
Az elmúlt években különböző célcsoportok kerültek a fókuszba. 2019-ben az egyetemisták és a felsőoktatásban résztvevők: Ital a padban. 2018-ban pedig a nők, mint alkoholfogyasztók: Nők a pult mögött. Az idei évben a pandémia, és az alkoholfogyasztás kapcsolata kerül a hónapos esemény középpontjába.
Kinek ajánlható?
A Száraz November nemcsak azoknak ajánlható, akik már a korábbi években részt vettek, hanem azoknak is, akiknek kudarc élménnyel, feladással zárult. Leginkább azok számára szolgálhat értékes tanulsággal, akik heti egy vagy több alkalommal fogyasztanak rendszeresen alkoholt. Ez elmúlt évek tapasztalati után még azoknak az alkoholbetegek számára is javasolt, akik napi szinten fogyasztanak jelentős italmennyiséget.
(Forrás: Kékpont.hu)