Akár pályakezdőként kezdünk el tevékenykedni életünk első munkahelyén, akár munkáltatót váltunk, minden munkajogviszony létrejötte a munkaszerződés megkötésével kezdődik. Cikkünkben Dr. Andirkó Balázs debreceni ügyvéddel beszélgettünk a dokumentum kötelező tartalmi elemeiről és legfontosabb tudnivalóiról.
Milyen tartalmai követelményei vannak egy munkaszerződésnek?
Dr. A.B.: Aki valaha dolgozott már élete során, annak talán nem is kell különösebben magyarázni a munkaszerződés tartalmának jelentőségéről. Sok munkavállaló azonban még sincs tisztában azzal, hogy milyen kötelező elemeket kell tartalmaznia. Először is: a munkaszerződés csak és kizárólag a Munka Törvénykönyve (Mt.) által meghatározott szabályok teljesülése esetén érvényes. Ide tartozik egyebek mellett annak tisztázása, hogy:
- Ki a munkavállaló?
- Ki a munkáltató?
- Mennyi a munkavállaló alapbére?
- Mi pontosan a munkakör?
- Mikortól kezdi meg a munkavállaló a munkát? (Ha a munkábalépés napja nincs külön megjelölve, akkor a munkaszerződés megkötését követő napon kell munkába állni.)
- Hol lesz helyileg a munkavégzés? (Ha ez sincs külön kijelölve, akkor a munkavállaló szokásos munkavégzési helyén történik a munkavégzés.)
Természetesen a fentieken túl még számos egyéb járulékos elemeket is tartalmazhat egy munkaszerződés, pl. próbaidő, versenytilalmi megállapodás vagy titoktartási nyilatkozat. Emellett a munkáltatónak egy tájékoztatót is át kell nyújtania a munkavállalónak a dokumentum mellé, amelyben 15 napon belül informálja többek között a napi munkaidőről, az alapbér melletti egyéb juttatásokról, a munkaköri feladatokról, a munkáltatói jogkör gyakorlójáról vagy a szabadsággal kapcsolatos tudnivalókról.
Változhat a munkaszerződés tartalma, és ha igen, hogyan?
Dr. A.B.: A munkaszerződést mindig írásba kell foglalni. Ha ez elmarad, ugyan a fél érvényesítheti a másikkal szembeni igényét, azonban a munkaszerződés létrejöttének, illetve a munkakör és a munkabér összegének bizonyítása a munkavállalót igen nehéz helyzetbe kényszerítheti. A Dr. Andirkó Ügyvédi Iroda szolgáltatásai között ezért különös figyelmet szentel a munkaviszonnyal kapcsolatos okiratok jogi szempontból megfelelő módon történő megszerkesztésére, valamint az ügyfeleink részére történő hatékony jogi tanácsadására.
Ami a dokumentum tartalmának módosítását illeti, két módon lehetséges a változtatás: az egyik, ha jogszabály változás miatt módosul a munkaszerződés, a másik pedig a közös megegyezéssel történő írásbeli szerződésmódosítás.
Előbbi esetében, ha a jogszabály változása a dokumentum egy kötelező tartalmi elemét érinti, automatikusan módosul a munkaszerződés is, viszont ilyen esetekben is javaslom a munkaszerződés aktualizálását. Példaként említhető, ha megemelkedik az év elején a minimálbér vagy a garantált bérminimum – az összegnek ugyanis el kell érnie az adott évben jogszabályban meghatározott összeget.
A másik szituáció, amikor a felek közös megegyezéssel írásban módosítják a szerződésben foglaltakat. Mind a munkavállaló, mind a munkáltató kezdeményezheti a változtatást – amennyiben a másik fél visszautasítja a módosítási javaslatot, úgy az eredeti dokumentumban foglaltak maradnak érvényben. Hangsúlyozom, hogy a fizetésemelés esetén is célszerű közös megegyezéssel módosítani a munkaszerződést, még akkor is, ha ez nyilvánvalóan a munkavállaló javára válik. Fontos megjegyezni, hogy a módosítás visszautasítása nem szolgálhat felmondási indokként.
Végezetül a Munka Törvénykönyve előír olyan eseteket, amikor kötelező módosítani a munkaszerződésen. Ide tartozik a visszatérő munkavállaló munkabérének korrekciója, a várandós és kisgyermekes nő foglalkoztatása abban az esetben, ha a várandósság miatt az eredeti munkakörét nem tudja ellátni, valamint a részmunkaidőre történő áttérés.