Szakközépiskolások újítják fel a mozdonymatuzsálemet

Szolnok, 2013. december 8., vasárnap (MTI) - A tiszafüredi Hámori András Szakközép- és Szakiskola diákjai újítják fel a Tisza-tavi kisváros vasútállomásán 1984 óta szoborként álló gőzmozdonyt, amelynek szerkezetét az eltelt évtizedek alatt az időjárás és emberi kéz egyaránt rongálta, így fémlemezei elrozsdásodtak, egy-egy darabját letörték, elvitték.

A tiszafüredi Hámori András Szakközép- és Szakiskola diákjai újítják fel a Tisza-tavi kisváros vasútállomásán 1984 óta szoborként álló gőzmozdonyt, amelynek szerkezetét az eltelt évtizedek alatt az időjárás és emberi kéz egyaránt rongálta, így fémlemezei elrozsdásodtak, egy-egy darabját letörték, elvitték.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő, kiállítási tárgyként nyilvántartott gőzös rendbehozatalát a helyi Főnix Televízió kezdeményezte, a felújítás mintegy 500 ezer forintra becsült költségét közadakozás útján akarják összegyűjteni – mondta el Zobolyák András, a televízió főszerkesztője az MTI-nek. Az első támogató hozzájárulása már megérkezett, és mozdonyvezetők is jelezték, részt vállalnának a tennivalókból.     A munkákhoz szükséges engedélyeket a múzeumtól és a MÁV-tól beszerezték, a vasútállomás területén való munkavégzéshez már leadták a névsort, a személyi adatokat, a munkavégzési ütemtervet és munkavédelmi oktatást is tartottak.     A Hámori középiskola szerkezetlakatos és hegesztő tanulói szakoktatóik vezetésével külső gyakorlati oktatás keretében végzik majd a munkát, így a korrodált fémlemezek cseréjét, a hiányzó részek pótlását, valamint a mozdony felületkezelését és festését – közölte Moldován György igazgatóhelyettes.     A ma már 75 éves gőzmozdonyt, amelynek típusa a Nyalóka becenévre hallgatott, a MÁVAG telephelyén gyártották 1938-ban. A 28,5 tonna súlyú erőgép maximális sebessége 70 kilométer volt óránként. A második világháború utáni jóvátételek során két évig a régi Osztrák Államvasutak Keleti Vasutak vonalain futott. 1948 októberében visszaérkezett Magyarországra, és ismét a MÁV tulajdonába került. Elsősorban dunántúli állomásokra volt kirendelve, 1976. október 29-én döntöttek a leselejtezéséről, majd 1984-ben került – mint kiállítási tárgy – Tiszafüredre. Működése 37 éve alatt 2,3 millió kilométert futott.

Forrás

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>