Két ország, egy cél, közös siker – Sajtótájékoztató I.

ketorszagkismarja

A HURO 11.01/058/2.1.3/01 azonosító számú, Bocskai Kiállító terem és Kézműves ház című projekt kapcsán beszélgetünk Szűcs Lászlóval, a Kismarjai Gyermekeinkért Alapítvány elnökével, 2013. július 14-én.
Szőllősi Roland: Üdvözlöm Elnök Úr! Először is szeretnék gratulálni ahhoz, hogy az Önök alapítványa elnyert egy ilyen nemzetközi, határon átnyúló támogatást. Mikor határozták el, hogy pályázatot nyújtanak be? Mi volt a céljuk?
Szűcs László: Üdvözlöm Roland! Köszönöm szépen, de ez természetesen nem csak az én érdemem, hiszen az előkészítésben nagyon sokan vettünk részt az Alapítvány részéről, és itt is szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem a nyertes pályázat megírását a Fókuszban 2002 Bt-nek. Mivel ez egy Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program, így első lépésként a Román vezető partner a „Directia Judeteana pentru Cultura si Patrimoniu National Bihor” keresett meg minket 2012-ben azzal kapcsolatosan, hogy részt kívánunk-e venni ebben a projektben. Természetesen igent mondtunk rá, mivel a román határ melletti település révén igen jó kapcsolatot sikerült eddig is kialakítanunk Romániával. A projektek támogathatóságának feltétele volt az, hogy a pályázat tervezésének megkezdésekor is már a két ország partnere működjön együtt, hiszen a program szlogenje „Két ország, egy cél, közös siker!” 2012-ben benyújtásra került a pályázat, amely keretében a régi magtár és börtön lesz felújítva és így kialakításra kerül a Bocskai kiállító terem és kézműves ház.
Sz.R.: Mire kapták pontosan a támogatást? Mi a projekt megvalósítási határideje?
Sz.L.: A támogatást 2013-ban ítélte meg a támogató hatóság részünkre, amelynek teljes összege 547.916 Euró. Ez azért is kiemelt jelentőségű, mert egy kis település Alapítványa számára ez nagyon nagy lehetőség. Ez az összeg magába foglalja az építési költségeket, illetve a beszerzésre kerülő eszközöket is. A projektet 2013. január 1-től kell megvalósítanunk 2014. december 31-ig. Ennek fényében megkezdődtek a projektmenedzseri és kommunikációs tevékenységek, kiválasztottuk a projektben közreműködő külső szakértőket, illetve közbeszerzési eljárás keretében kiválasztásra került a nyertes kivitelező, aki a megadott feltételek alapján képes egy ilyen nagy volumenű beruházás megvalósítására.
Sz.R.: Milyen haszna lesz és mit vár Ön, illetve az Alapítvány a projekttől?
Sz.L.: Reményeink szerint nem csak az Alapítvány számára lesz hasznos ez a beruházás, hanem Kismarjának és a lakosoknak is. Szeretnénk összegyűjteni Bocskai István emléktárgyait, és Kismarján elhelyezni azokat, valamint a helyi kézműves termékeket szeretnénk kiállítani az épületben, azért, hogy népszerűsítsük a hagyományokat. Reményeink szerint ezeknek köszönhetően fellendül a falusi és kulturális turizmus a településünkön. Mivel a határ túloldalán Romániában templomok felújítására kerül sor, ki akarjuk használni, hogy egymástól nem túl nagy távolságra teljesen új turisztikai látványosságok valósulnak meg, és a közös együttműködés révén olyan turisztikai programokat kidolgozni, amiből az összes projektben részt vevő szervezet tud profitálni.
Sz.R.: Milyen ütem szerint tervezik a projekt két éves megvalósítását?
Sz.L.: A Társfinanszírozási Támogatási szerződés aláírására 2013 márciusában került sor, emiatt egy kicsit sietnünk kell, hogy tudjuk tartani az előirányzott ütemet, de ezzel természetesen nem lesz gond. A kivitelezési munkálatok elszámolása az elsődleges, hiszen ezek a legnagyobb összegű költségek a megvalósítás során. Négyhavonta kell elszámolást benyújtanunk a VÁTI Nonprofit Kft. részére, mindegyik időszakban szeretnénk legalább egy darab nagy összegű számlát elszámolni, mert a projekt sikeres megvalósításához elengedhetetlen, hogy a meglévő előleg összegét okosan, azt mindig visszaforgatva, pontosan megtervezve használjuk fel. 2014-ben tervezzük az eszközbeszerzési eljárás lefolytatását, amellett pedig bizonyosan jelentkeznek majd egyéb költségek is, attól függően, hogy a külső szakértők mikor teljesítik a szerződésben vállalt kötelezettségeiket. Elszámolunk műszaki ellenőrzési számlákat, kivitelezési tervdokumentáció elkészítésének költségét, közös marketing stratégiát is készíteni kell, szóval nagyon sokrétű a projekt megvalósításához szükséges szolgáltatások tárháza.
Azon cégek, amelyek segítségével tervezzük a megvalósítást rengeteg tevékenységgel járulnak hozzá a projekthez. Sokféle előírásnak kell eleget tennünk, hogy a projekt költségei elszámolhatóak legyenek. A legnagyobb feladat a külső projektmenedzser cégre hárul, hiszen ők fogják intézni az FLC felé az elszámolásokat. Ha az FLC lehitelesíti a benyújtott költségeinket, akkor a magyarországi projekt elszámolása első szinten megtörtént, és ha ugyanez megtörténik a román oldalon is, akkor a LP benyújt egy közös Előrehaladási jelentést a JTS számára. A JTS ha ezt a közös jelentést elfogadja, mint másodfokú ellenőrző szerv, akkor utána 3-4 héten belül megtörténik a költségek utófinanszírozása. Mivel ez egy elég hosszadalmas folyamat, látszik mekkora jelentősége van a külső projektmenedzsment cégnek, mert ha ők határidőben be tudják nyújtani a megfelelő dokumentációkat, akkor is több hónap, mire utófinanszírozás történik a KSZ részéről. Ha viszont valami csúszás történne a határidőkben, akkor ez a több hónapos folyamat jelentősen meg tud hosszabbodni, amely az Alapítvány egyébként is nehéz financiális helyzetét elég súlyosan érintené. Emellett eleget kell tennünk a nyilvánosság biztosítási követelményeknek, a terveink szerint promóciós anyagokat, sajtóközleményeket, tájékoztatókat fogunk közzétenni a projekt aktuális állapotáról bizonyos időközönként.
A rendezvényeink megszervezésén már túl vagyunk, pár nappal ezelőtt tartottuk a projektindító konferenciát és egy közös eseményt is. Ezek nagyon sikeresek voltak, hiszen a két rendezvényen majdnem 150 vendég vett részt, többek között Romániából is eljöttek a Partnerek képviselői, valamint a visszajelzések is pozitívak voltak a részt vevők részéről.
Ahogy korábban említettem az építési beruházás közbeszerzési eljárása lezajlott, 2013. július 12-án aláírásra került a Vállalkozási szerződés, így hivatalosan is megkezdődtek a kivitelezési munkálatok.
Lesz még egy közbeszerzési eljárásunk is, az épületek bútorzatának becsült értéke szintén meghaladja a közbeszerzési értékhatárt, így 2014-ben, a kivitelezés utolsó ütemével egy időben lefolytatunk majd egy eszközbeszerzési eljárást, amivel az épületek teljesen késznek mondhatóak majd.

Sz.R.: Köszönöm szépen az interjút, remélem a jövő év végén már a felújított épületben beszélgetünk újra, a projekt zárásáról.
Sz.L.: Reméljük, hogy úgy lesz. Köszönjük szépen!

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>