Jógázz a kezeiddel!

Ha nincs időd rendszeresen jógaórákat látogatni, ne ess kétségbe: a mudrákat, vagyis a kéztartás-jógagyakorlatokat könnyen elsajátíthatod és szinte bárhol, bármikor elvégezheted.

A mudrák gyakorlásához nem szükséges sem jógaruha, sem matrac, de még különösebben nagy tér sem. A kacsóid mindig kéznél vannak a kéztartás-jógához, amit akár a munkahelyeden, akár a moziban, vagy otthon a kanapén is elvégezhetsz. Pusztán a mudráktól nem lehet ugyanazt elvárni, mint a rendszeres jógázástól, de ezek az egyszerű gyakorlatok alkalmasak arra, hogy javítsák az energiák áramlását, és egy kis extra erőhöz juttassanak. De mik is azok a mudrák?

Hindu és buddhista festményeken és szobrokon, valamint egyéb ábrázolásokon a laikus megfigyelő számára is szembetűnő lehet az istenségek jellegzetes kéztartása. Ezek a gesztusok a keleti művészetben ikonográfiai jelentéssel bírnak, így adva kulcsot az alkotás értelmezéséhez, és főszerepet kapnak az indiai táncban is, ahol segítségükkel egész mondatokat, kisebb történeteket adnak elő szavak nélkül. A mudra szó jelentése pecsét vagy ismertetőjel: az Abhajá mudránál a felemelt jobb kéz kifelé fordított, kitárt tenyérrel például a félelem eloszlatását, a kegyességet jelzi, míg a Tardzsaní mudra, melyben a hüvelykujj és a két középső ujj ér össze, konfliktust, cáfolatot, vagy rossz démon elűzését is jelentheti.

A mudrák azonban nemcsak üzennek, hanem ténylegesen segítenek is. Fontos részei a meditációnak, támogatják az elmélyülést, valamint energetikai védelmet nyújtanak test és lélek számára. A mudrák hatékonyságának titka, hogy különféle módon kapcsolják össze a testben lévő energiapályákat: ezáltal az energia úgy tud áramlani, hogy elkerüli a betegséget, rossz közérzetet okozó blokkokat. Önmagukban gyakorolva a mudrák intenzívebbé és sikeresebbé tudják tenni a meridiánokon keresztüli gyógyító folyamatokat.

A számtalan mudrából ötöt mutatunk be: ezekre az egyszerű, ujj-jógaként is emlegetett kéztartás-gyakorlatokra elég pusztán pár percet szánnod rendszeresen, hogy gördülékenyebbé tegyék a mindennapjaidat!

Prithivi-mudra

Úgy érzed, kicsúszott a lábad alól a talaj? Önbizalomhiányban szenvedsz? A Föld-mudraként is ismert gyakorlat a gyökércsakrát tölti fel, vitalizál, hittel és energiával lát el.

Ennél az egyszerű, de annál sokoldalúbb mudránál a hüvelykujj és a gyűrűsujj begyét kell könnyedén egymáshoz nyomni, a többi ujjat pedig lazán kinyújtani. A gyakorlat aktivizálja ősi erőforrásunkat, a gyökércsakrát, és ezzel testi-lelki energiához, belső tartáshoz és magabiztossághoz juttat. A gyakorlat végzése közben képzeld el magad, amint virágmagként kicsírázol, gyökeret eresztesz, a földből a fény felé törekszel, levelet bontasz, bimbót növesztesz, végül teljes pompádban tündökölsz.

Lótusz-mudra

Magányosnak érzed magad, akit nem ért meg senki? Esetleg kihasználtak, vagy energiavámpírokkal kell küzdened nap mint nap? A Lótusz-mudra a szívcsakrád erősítésével energetizál.
Tedd össze a két kezed úgy, hogy csak a tenyerek élei és az ujjhegyek érintsék egymást: így formázod meg a lótuszbimbót. Nyíljék ki a lótuszvirág: tárd szét az ujjaid úgy, hogy csak a kisujjak hegyei, valamint a hüvelykujj külső szélei érintsék egymást! Lélegezz mélyen egymás után négyszer, majd zárd vissza lótuszbimbó-tartásba a kezeid. Ismételd meg néhányszor, és máris könnyebbnek érzed a lelked.
A Lótusz-mudra a szív tisztaságát, a feltétel nélküli, tiszta szeretetet és elfogadást, a méltó kommunikációt szimbolizálja. A gyakorlat végzése közben képzeld el, ahogy a szíved lótuszvirágként nyílik meg a jóra és az isteni bőségre, szeretetre.

Mahasirs-mudra

Túl sok inger ér, ezért stresszes és feszült vagy? A Mahasirs-mudra ellazít, és segít visszatalálnod a józan észhez!
Mindkét kezeddel végezd a gyakorlatot. Érintsd össze a hüvelyk, a mutató- és a középső ujjad hegyét. A gyűrűsujjad hajlítsd a hüvelykujj tövéhez, a kisujjat pedig nyújtsd ki. Pár percig tartsd ki a mozdulatot, miközben képzeld el, ahogy kilégzéskor energiahullámok indulnak ki a fejedtől a nyakadon és a hátadon át egészen a végtagokig, és onnan lefelé. Így távoznak a nyomasztó gondolatok a fejedből, mígnem tiszta és könnyű lesz, hogy ismét higgadtan tudj gondolkodni.

Kubera-mudra

Úgy érzed, hasztalan küszködsz, csak egyre távolabb kerülsz a céljaidtól? Anyagi bizonytalanság kínoz? Sajátítsd el és gyakorold a bőség- és ambícióhozó Kubera-mudrát!
A gyakorlatot mindkét kezeddel végezd. Érintsd össze a hüvelyk-, a mutató- és a középső ujjad hegyét, a gyűrűs- és kisujjadat pedig hajtsd a tenyered közepébe. Intenzíven tartsd ki a mozdulatot, és közben fogalmazd meg magadban tisztán a célodat – akár hangosan ki is mondhatod! Ábrándozz bátran a kívánságodról, színezd ki kedvedre az elképzelt bőséget, miközben erősen szorítod az ujjaidat. Ez a mudra többleterőt ad a gondolatnak, de ügyelned kell arra, hogy a benne megfogalmazott cél valóban gazdagítsa külső és belső világodat.

Uttarabodhi-mudra

Fásult és apatikus vagy, elkerül az ihlet? Az Uttarabodhi-mudra extra inspirációhoz juttat és visszaadja optimizmusodat!
Kulcsold össze a kezeidet a gyomor magasságában úgy, hogy a mutatóujjak a mennyezet felé mutassanak, a hüvelykujjak pedig a gyomor vagy a padló felé! A gyakorlat fekve is végezhető, ez esetben a hüvelykujjak a szegycsont felé nézzenek, a mutatóujjak pedig az égnek. Ez a mudra segít megélni az összeköttetést az univerzum energiáival: miközben kitartod, képzeld el, ahogy egy vezeték indul ki belőled a medencédtől a szíveden és a fejeden át a végtelen felé! A megoldások, ötletek, gyógyító erők a kozmoszból ezen a vezetéken keresztül jutnak el hozzád.

 

Forrás: http://www.life.hu/tested-lelked/20130930-mudrak-jogazz-a-kezeiddel.html

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>