Hat étel az egészséges fogakért

A rendszeres, helyesen végzett fogmosás és fogselyem-használat alapvető fontosságú az egészséges fogak megtartásáért vívott küzdelem során, nem árt azonban tudni, hogy ebben a harcban bizonyos élelmiszerek is segítségünkre lehetnek.

A fogkefe és a fogselyem nélkülözhetetlen a fogak felületén és a fogak között megtapadó ételmaradékok eltávolításához, de egyre több kutatási eredmény bizonyítja, hogy léteznek kifejezetten fogbarát élelmiszerek is. Ezek az ételek és italok ugyanis gátolják a fogszuvasodásért és a fogínybetegségekért felelős baktériumok működését, ezáltal hozzájárulnak a fogak egészségének megőrzéséhez – derült ki az Illinois-i Egyetem szakembereinek kutatásából.

Tea

A szakemberek elsőként a teát említették, amely – legyen szó akár zöld, akár fekete teáról – a benne lévő jótékony polifenolok révén lassítja a fogszuvasodással összefüggésbe hozható baktériumok szaporodását. A célzott vizsgálatokból kiderült, hogy aki naponta tízszer legalább 1 percig fekete teával öblögette száját, annál jóval kevesebb dentális plakk alakult ki azokhoz képest, akik vízzel öblögettek. Ráadásul a már meglévő plakkok mérete és vastagsága is csökkent a teával történő öblögetés hatására.

Korábbi kutatásukból az is kiderült, hogy a tea segíthet a rossz lehelet legyőzésében is, mivel a polifenolok gátolják a kellemetlen szagok kialakulását eredményező baktériumok működését.

Tej

Szintén jótékony hatással rendelkezik a tej, amely a víznél vagy az almaleveknél hatékonyabban csökkenti a cukros sütemények vagy gabonapelyhek fogyasztása után kialakult savas közeget a szájban. Ha tehát csokit, tortát vagy gabonapelyhet evett (akkor is, ha utóbbihoz tejet adott), az étkezés után igyon meg egy pohár tejet fogai egészségéért.

Sajt

A tejnél és a joghurtnál is hatékonyabb a száj egészséges pH-értékének helyreállításához a sajt. A General Dentistry szakfolyóiratban közzétett kutatás szerint az étezések után elfogyasztott sajt már 10 perc alatt mérhetően javítja a szájüreg pH-ját, így lassítva a szervetlen anyagok kioldódását a fogakból, amely hosszabb távon a fogfelszín károsodásához vezet.

Mazsola

Étkezés után pár szem mazsola is segíthet, mivel a mazsolában lévő vegyületek gátolják a szuvasodást okozó baktériumok szaporodását, emellett nem kímélik az ínybetegségekkel kapcsolatba hozható baktérium-fajokat sem.

Áfonya

Aki teheti, áfonyát is fogyasszon rendszeresen, mert a benne lévő polifenolok – a teához hasonlóan – gátolják a plakkok képződését, így kisebb eséllyel alakul ki fogszuvasodás.

Nyers zöldségek, gyümölcsök

A rágás és a vele járó fokozott nyáltermelés is a fogak egészségével hozható összefüggésbe, ezért érdemes nyers répát, retket, uborkát vagy almát rágcsálni.

+1 Cukormentes rágók

Végül, ha nincs lehetőségünk étkezés után fogat mosni, a cukormentes rágógumik is segítségünkre lehetnek: főként a xilitet tartalmazó rágók segíthetnek a fogszuvasodás megelőzésében, mivel serkentik a nyálelválasztást és antibakteriális hatásúak.

 

Forrás: http://www.origo.hu/egeszseg/20131024-hat-etel-az-egeszseges-fogakert-mazsola-tea-sajt-tej.html

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>