Elkezdődött a karácsonyi szezon!

Elkezdődött a karácsonyi szezon!

Mind a napi fogyasztási cikkek, mind a tartós fogyasztási termékek kereskedelme számára jó eredményeket hozhat az év vége a GfK felmérése szerint. A tavalyi szezonban jó irányt vett az FMCG költések alakulása, a műszaki elektronikai termékek iránti keresletben pedig nem történt visszaesés. A piackutatók egyértelműen a forgalom emelkedését valószínűsítik a nemrégiben indult idei szezonra.

Megkezdődött a karácsonyi szezon, amely hagyományosan a kiskereskedelem számára a legerősebb időszak minden évben. Az év utolsó hónapjára koncentrálódik a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalom mintegy 10 százaléka, ezt mutatják a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adatai.

A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarket láncok, hiszen míg a teljes éves költés negyedét viszi el ez a csatorna, csak decemberben ez az arány 30 százalék fölé ugrik, azaz a háztartások decemberben minden három forintból egyet valamely hipermarketben hagyják a kasszánál.

A háztartások havi átlagos napi fogyasztási cikk költése 60 ezer forint körül mozog. Decemberben ez az összeg megugrik, 2012-ben közel 30 százalékkal volt magasabb, mint az év többi hónapjában. Ebben természetesen az ajándékvásárlás egy része is szerepel, hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok, de a karácsonyi készülődés, a sütési és főzési alapanyagok beszerzése is megnöveli a decemberi forgalmat.

A 2012-es decemberi közel 30 százalékos növekmény az elmúlt évekhez képest mindenképpen pozitív fordulat, utoljára hasonlóan magas értéket 2006-ban mért a piackutató vállalat. A válság évei alatt a családok a karácsonyi bevásárlások során is megfontoltabban döntöttek, ennek eredményeképpen 15-20 százalék körüli mértékben növelték decemberi kiadásaikat. A 2012-es kedvező fordulatban feltehetően az is szerepet játszott, hogy az év első 11 hónapjában alig növekedtek a kiadások az előző évekhez képest, valószínűleg ez a visszafogott költés csapódott le az év utolsó hónapjában.

„Az idei év karácsonyi szezonjára vonatkozó várakozásaink talán kicsit pozitívabbak mint az elmúlt években. Bár az első három negyedév összforgalmának 2-3 százalékos növekedése nem tűnik kiugrónak, ám az előző néhány évhez képest mindenképpen jelentősebb, kiváltképp, ha az infláció mértékét is figyelembe vesszük” – jellemezte a trendeket Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „Ennek megfelelően arra számítunk, hogy a decemberi növekmény mértéke eléri, talán kicsit meg is haladja az előző évben mértet, így a családok várhatóan 25-30 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest” – prognosztizálta a piackutató szakember.

Kiemelt fontossággal bír a szezon a tartós fogyasztási cikkek kereskedelmében is, hiszen egyes termékcsoportokban ekkor érékesítik az éves összforgalom 20-25 százalékát.

A legjellemzőbb karácsonyi ajándékok közül a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területe a teljes műszaki elektronikai piacot, illetve a játékok hipermarketekben realizált forgalmát monitorozza. Ez utóbbiból az látszik, hogy míg tavaly már novemberben nőtt a kereslet a játékok iránt, addig 2011-ben a december hozta a nagy kiugrást. Összforgalomban a két hónap alapján 2012-ben a játékgyártóknak „jobb karácsonyuk” volt, mint 2011-ben.

Nem mondható ez el a műszaki elektronikai termékekről. A 2012. decemberi forgalom összességében szinte teljes mértékben megegyezett a 2011. évivel: értékben ugyan 3 százaléknyit csökkent, darabszámos alapon 1 százalékot nőtt. A válság kezdete óta egyedül 2011-ben nőtt a karácsonyi forgalom a megelőző évi szezonhoz képest, ám ott az áfa-változás és a termékdíj bevezetése miatt sokan előrehozták vásárlásaikat, illetve áruháznyitási akciók is növelték a fogyasztást. A tavaly decemberi forgalmat viszont a mobil- és okostelefonok „mentették meg”: mivel a telekommunikációs szektor nélkül értékben 2012 decembere 13 százalékkal mutatott alacsonyabb eredményt az előző évi értékesítési szintnél, viszont a szektorral együtt stagnált a piac. A 2011. évet kivéve nem volt „jó” karácsony a válság kezdete óta.

Forrás

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>