Az Országos Bírósági Hivatal sajtóközleménye

„Civil szervezetek bejegyzésének és nyilvántartásának, valamint a csőd- és felszámolási eljárások modernizációja” megnevezésű, EKOP-1.1.5-2008-0001. azonosító jelű, kiemelt projekt lezárásáról.

Az Országos Bírósági Hivatal elnökének egyik kiemelt célkitűzése a hatékonyabb igazságszolgáltatás kialakítása, a bírósághoz való hozzáférés egyszerűsítése olyan informatikai alkalmazások létrehozásával és bevezetésével, amelyek – az adat-újrafelhasználás elvének megfelelően – csökkentik a bíróságok adminisztrációs terheit, gyorsítják az ítélkezést.

Az uniós forrásból finanszírozott projekt célja a korszerű, ügyfélbarát, tér és idő korlátoktól (utazás, sorban állás, hivatali, ügyfél-fogadási órákhoz történő alkalmazkodás) mentes, hatékony elektronikus ügyintézés lehetőségének megvalósítása volt.

A fejlesztés eredményeként – összhangban a fenti célkitűzésekkel – 2014. július 1-től a csőd- és felszámolási, valamint a civil és egyéb – a törvényszék által nyilvántartott – szervezetek nyilvántartási ügyeiben is megnyílik a lehetőség az elektronikus eljárás igénybevételére. Az eljárások gyorsítása érdekében közel 200 darab formalizált kérelem, elektronikus űrlap készült el.

Jogszabályi háttér

A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX törvény (Cstv.) 6. § (5) bekezdése szerint 2014. július 1-jétől a felszámolási eljárás iránti kérelmet elektronikus úton lehet előterjeszteni. Természetes személyek esetén a beadványokat és más hivatalos iratokat papír alapon is be lehet nyújtani, illetve kézbesíteni. A Cstv. 7. § (5) bekezdése szerint a csődeljárás iránti kérelmet a külön jogszabályban meghatározott formanyomtatványon kell benyújtani, amely 2014. július 1-jétől kizárólag elektronikus nyomtatvány lehet.

A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény (a továbbiakban Cnytv.) rendelkezéseinek megfelelően 2014. július 1. napjától vehető igénybe az elektronikus eljárás a civil és más, a törvényszék által nyilvántartott szervezetek bejegyzési/változásbejegyzési ügyeiben. Az elektronikus utat bizonyos szervezetek számára kötelező jelleggel írja elő a törvény (a jogi képviselővel eljáró szervezetek, közhasznú szervezetek, a Cnytv. 8.§ (1) bekezdésében felsorolt szervezetek), de bármely más, a törvény hatálya alá tartozó szervezet is élhet választása szerint az elektronikus eljárás adta előnyökkel. Bevezetésre kerül az ún. egyszerűsített nyilvántartásba vételi/változásbejegyzési eljárás is, melynek révén – a jogszabállyal rendszeresített mintaokiratok igénybevétele esetén – az ügyintézési határidő 15 napra rövidül.

 

Forrás: http://civil.info.hu/-/az-orszagos-birosagi-hivatal-sajtokozlemenye?redirect=http%3A%2F%2Fcivil.info.hu%2Fhirek%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_4Wf4exHNupRZ%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>