Az Értől az Óceánig – komplex közösségi közlekedés fejlesztés

Európai Uniós forrásból, mintegy 526 millió forintból korszerűsítik a 106-os számú, Debrecen-Nagykereki vasútvonal megállóit és a hozzá kapcsolódó autóbuszos infrastruktúrát.

Az „Értől az Óceánig”, avagy a falvaktól a nagyvárosig
„’Az Értől az Óceánig’ – komplex közösségi közlekedés fejlesztése Biharban” című projekt megvalósításához az Európai Unió, valamint Magyarország költségvetése 499,58 millió Ft összegű egyszeri, vissza nem térítendő támogatást nyújt, míg az ezt meghaladó, mintegy 26 millió Ft összegű ráfordítást a pályázó 13 önkormányzat – önerőből – finanszírozza. A pályázatot 2012 tavaszán – konzorcium formában – Pocsaj község gesztorságával Sáránd, Mikepércs, Derecske, Hajdúbagos, Hosszúpályi, Monostorpályi, Létavértes, Esztár, Hencida, Kismarja, Nagykereki és Biharkeresztes önkormányzata adta be. A projekt megvalósításának kezdete 2014 közepe, befejezése 2014 vége.

Utastájékoztatás fejlesztése
A közösségi közlekedést igénybe vevők gyors és pontos tájékoztatása alapkövetelmény, az érintett településeken azonban kizárólag papír alapú utastájékoztatás biztosított. Így a pályázók a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében az épülettel rendelkező (Sáránd, Pocsaj-Esztár, Kismarja, Nagykereki, Biharkeresztes) vasútállomásokon és (Létavértes, Derecske) autóbusz-pályaudvarokon kiépítik a szükséges dinamikus, valós idejű utastájékoztatási rendszert. A vizuális utastájékoztatás a decentrumok utasvárójában elhelyezett LED háttér világítású LCD kijelzővel történik majd, míg a hangos utastájékoztatás az épületek külső homlokzatára felszerelt hangfalak segítségével kerül megvalósításra. A kiépítendő rendszer garantálja az optimális utastájékoztatást, amely egyfelől biztosítja a szolgáltatás kiszámíthatóságát, másfelől a fogyatékkal élők részére is megfelelő információt nyújt.

Rálátás vonatra és buszra egyaránt
A közösségi közlekedés egyik sajátossága, hogy nem lehet bárhonnan bárhova közvetlenül eljutni. A jó átszállási lehetőségek megteremtésével azonban teljesülhet a „mindenhonnan-mindenhova” elv. A projekt komplexitását mutatja, hogy szinte valamennyi helyszínen megoldottá válik az átszállás lehetősége, melynek segítségével a közszolgáltatás menetrendi kínálata több esetben megduplázható, vagyis költségtöbblet nélkül kínálatbővítés érhető el. Az optimális vonat-busz átszállás, illetve a különböző szolgáltatók egymásra való rálátásának biztosítása érdekében négy helyszínen kétkijelzős forgalomirányító számítógép segíti majd a szolgáltató munkatársait.

Közösperonos átszállás – integrált kapcsolat
A 106-os vasútvonal mentén új, akadálymentesített (térköves) peronok (11 db), decentrumok, buszfordulók, parkolók és megállók kerülnek kialakításra. A projekt ékköve a Pocsaj-Esztár vasútállomáson létrehozandó „Érmelléki decentrum”, ahol három akadálymentesített vasúti peron, egy buszforduló, két buszállás, új parkoló, járda és kandelábersor épül. Az I.-es vágányhoz tartozó vasúti peron közös lesz az autóbuszokéval, így – a busz és a vonat menetrendjének összehangolásával – kiváló átszállási kapcsolat hozható létre a MÁV-Start és a Hajdú Volán járművei között.

A közösségi közlekedés „kapuja”
A megálló az, amely átvitt értelemben a közösségi közlekedés kapuját képezi. Egy leromlott, kiépítetlen megállóhely már önmagában okot ad a közösségi közlekedéstől való távolmaradástól. A projekt ezt a „kaput” a mai kor elvárásainak megfelelően alakítja ki, így lesz járdaépítés, fásítás, füvesítés, továbbá új utcabútorok (padok, szemetesek) kihelyezése is megtörténik. Ahol nincs épület, ott új utasvárót telepítenek.

20 év után új vasúti megállóhely létesül Hajdú-Biharban
Kismarja településen a meglévő vasútállomás korszerűsítése mellett új vasúti megállóhely épül, csökkentve ezzel a rágyaloglási távolságot. Az új létesítményhez járdás összekötéssel buszmegálló is kapcsolódik.

Derecske, mint járásközpont
A projekt megtervezésekor az új járások kialakítását is figyelembe vették. A 106-os vasútvonal által érintett települések többsége 2013-tól a Derecskei Járási Hivatalhoz tartozik, így a járásközpont mindkét megállóhelye felújításra kerül, ezzel méltó körülményeket teremt az odautazók számára.

Itt is emberek élnek
A Hosszúpályihoz tartozó, de a 106-os vasútvonal mentén elhelyezkedő Messzelátó-sóstó településrészen mindösszesen 150 fő él. Az önkormányzat az alacsony lakosszám ellenére példaértékűen úgy döntött, hogy „ott is emberek laknak, így nekik is jár a korszerű térköves peron”. Így, a pozitív döntés értelmében Konyári-sóstófürdő megállóhelyen is új, akadálymentes peron épül.

Új buszmegállók és parkolók épülnek
Sáránd, Mikepércs, Pocsaj, Esztár, Kismarja, Nagykereki, Hajdúbagos, Hosszúpályi, Monostorpályi, Létavértes és Hencida településen szinte valamennyi kiépítetlen autóbuszmegálló felújításra kerül. Több településen azonban hiába adottak a lehetőségek, megállók hiánya vagy éppen azok rossz elhelyezkedése miatt nem növelhető a közösségi közlekedés versenyképessége, területi lefedettsége. A megállókiosztás újragondolásával, a megállók áthelyezésével, illetve az új megállók létesítésével a rágyalogolási távolságok csökkennek, valamint olyan területek is elérhetővé válnak, amelyek egy település szempontjából feltétlen szükségesek, ilyenek például az egészségügyi és az oktatási intézmények. Az önkormányzatok ezen szemlélet mentén úgy határoztak, hogy a 106-os vasútvonallal keresztirányban közlekedő autóbuszok megállói – egy előre elkészített közösségi közlekedési hálózati koncepció mentén – felújításra kerülnek, sőt új megállók épülnek, amelyek a versenyképes autóbuszos közlekedés mellett a vasútállomásra való ráhordást is szolgálják majd. Érdekesség, hogy a 101-es vasútvonal által érintett Biharkeresztes is részese a projektnek, itt a meglévő vasútállomás döngölt földalapú parkolója kerül felújításra, ugyanis helyette egy aszfaltozott létesítmény épül.

Biztonságosabb állomások
Az utasbiztonság növelése, illetve a létesítmények állagmegóvása érdekében térfigyelő-hálózat kiépítésére kerül sor. A beruházás során közel 40 darab éjjellátó kamera kerül kihelyezésre, melyek a videó rögzítése mellett online kapcsolattal is rendelkeznek. Az utasbiztonság növelése érdekében több helyen a közvilágítás bővítése, illetve korszerűsítése is megvalósul.

Belföldi és nemzetközi piacbővítés
A 106-os vasútvonal piacbővítése, illetve nagyobb lefedettsége érdekében Nagykereki állomáson szintén új decentrum létrehozására kerül sor, melynek köszönhetően a jövőben autóbusszal lehet majd továbbutazni Biharkeresztesre, vagy éppen Nagyváradra. (A Nagykerekiben létrehozandó átszállás megteremtésével Debrecenből Biharkeresztesre vagy Nagyváradra az utasok számára a legolcsóbb és a leggyorsabb eljutás érhető el, amely jó marketinggel jelentős utasnövekedést eredményez majd.)

Cél: a korszerűbb kiszolgálás és az utasnövekedés
Az Európai Unió támogatásával megvalósuló projekt összességében jelentősen hozzájárul a versenyképes közösségi közlekedés és a költséghatékonyabb szolgáltatás megteremtéséhez, valamint a környezetterhelés csökkentéséhez.
A megállók színvonalának növelésével, a rágyaloglási távolságok csökkentésével és az átszállás által nyújtott kínálatbővítéssel jelentős utasnövekedés várható a 106-os számú Debrecen-Nagykereki vasútvonalon és a keresztirányban közlekedő autóbusz-hálózaton.

szechenyi

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>